Terugblik op mijn reizen in 2018

Het is weer december en dat betekent dat de tijd van de lijstjes weer is aangebroken. Ook ik doe daar aan mee. In deze blog blik ik terug op de reizen die ik in 2018 heb gemaakt. Het afgelopen jaar was een heel bijzonder reisjaar! Zo ging een grote droom in vervulling met het zien van het Noorderlicht en onze gezinsvakantie naar Sri Lanka!

Maart – Lapland

In maart gaat een droom in vervulling: samen met een vriendin ga ik naar Fins Lapland. Het wordt een hele bijzondere week vol avontuurlijke activiteiten. Zo maak ik een huskysledetocht, bezoek ik een rendierboerderij (en maak ik een ritje), verken ik het gebied met een sneeuwscooter, ga ik sneeuwschoenwandelen en fiets ik met een fatbike over de besneeuwde heuvels. Tussendoor ontspan ik in de sauna, het bubbelbad en geniet ik van het lekkere eten en drinken in ons fijne, kleinschalige hotel. Maar de reis werd nog mooier dan dat ik vooraf had gehoopt. Ik word maar liefst drie avonden achter elkaar getrakteerd op het Noorderlicht en dat is zo indrukwekkend om te zien. Het werd dus een reis om nooit te vergeten.

→ Zet Lapland maar op je bucketlist | 10x doen
→ Lapland | Het magische Noorderlicht spotten + tips
→ Lapland | Een aantal feitjes over het land van de Sami

Lapland

April – Texel

Samen met het gezin gaan we een lang weekend naar Texel, een plek waar we al vaker zijn geweest. Ik ben er zelfs ten huwelijk gevraagd een aantal jaren geleden. Texel is het grootste eiland van de Wadden en het staat bekend om de vele natuurgebieden met bijzondere vogels en planten. Het is fijn om tussen alle tripjes door even quality time te hebben met mijn man en kinderen. Hoewel het weer niet echt mee zit deze keer, genieten we volop. Tussen de buien door fietsen we door de duinen en bossen, lunchen en dineren we in verschillende strandpaviljoens, bezoeken we Ecomare en wandelen we op de uitgestrekte stranden van dit fijne Waddeneiland. Altijd fijn om hier terug te komen.

Verschenen blog:

→ Texel | 10 tips wat te doen op dit mooie Waddeneiland!

Texel

April – Umbrië

In april verblijf ik samen met mijn moeder enkele dagen in een bijzonder, historisch kasteel vlakbij Perugia. Het Middeleeuwse kasteelcomplex Giomici ligt op een heuvel en bestaat onder andere uit twee torens, een paar huizen en een kerkje. Vanaf de kasteeltorens heb je een mooi uitzicht over de vallei. Na een flinke renovatie is het mogelijk om hier tegenwoordig te overnachten. De locatie van het kasteel is fantastisch, want we zitten hier in het midden van Umbrie, een regio die bekend staat als het groene hart van Italië. De glooiende heuvels, vele olijf- en wijngaarden en de mooie middeleeuwse dorpjes en steden maken het een prachtige bestemming. We bezoeken het prachtige stadje Gubbio, met een van de mooiste Middeleeuwse centra van Italië, de bijzondere bedevaartsplaats Assisi, het kleine en charmante dorpje Spello, de studentenstad Perugia en de stad Spoleto. Al deze plaatsjes zijn op een heuvel gebouwd en barsten van de bijzondere kathedralen, kastelen, gezellige pleintjes en smalle straatjes. Een genot om doorheen te slenteren dus en dat hebben we dan ook iedere dag gedaan. Kortom, een hele fijne bestemming voor een aantal dagen weg.

→ Umbrië | Overnachten in een historisch kasteel
→ Deze 5 plaatsen in Umbrië mag je niet missen

Perugia

Mei – Kijkduin

In april had ik het geluk dat ik een nachtje in een Kijkduin Strandhuisje mocht verblijven met het gezin en wat was het er fijn! We hebben genoten in het luxe en stijlvol ingerichte huisje. Vanuit de zithoek binnen en vanaf het buitenterras hadden we een prachtig uitzicht op het strand en de zee. We hebben het enorm getroffen met het weer, want het is zonnig en warm. De kinderen spelen op het strand, terwijl wij een borrel drinken voor ons huisje. Ideaal. Hoewel je er gewoon kan koken, eten wij in de avond bij de naast gelegen en gezellige strandtent Suiderstrand. Het was maar één nachtje, maar het voelde echt als een mini-vakantie. Hier komen we zeker nog eens terug!

Verschenen blog:

→ Kijkduin Strandhuisje: de ideale plek voor een nacht op het strand

Juni – Sri Lanka

In juni hebben we met het gezin drie weken een rondreis door Sri Lanka gemaakt. Dit was absoluut het reishoogtepunt van 2018! En ook één van de mooiste landen waar ik ooit ben geweest. Je vindt er prachtige landschappen: jungle, heuvels vol met theeplantages, rijstvelden, bergen, een safarilandschap (met wilde dieren!) en een mooie kustlijn. Met zijn grote hoeveelheid aan tempels, ruïnes en kerken kan je er als cultuurliefhebber ook genieten. Daarnaast heeft Sri Lanka veel stranden, waar je de reis uitstekend kunt afsluiten. De bevolking is er ontzettend vriendelijk en gastvrij en dat maakt het reizen er nog fijner. De diversiteit aan natuur, cultuur, ontspanning en avontuur, gecombineerd met de vriendelijke bevolking en het lekkere eten maakt Sri Lanka de perfecte bestemming voor een rondreis. Ook met kinderen.

→ Sri Lanka | een prachtige en veelzijdige route van drie weken
→ Sri Lanka | De mooiste treinreis ter wereld: van Nuwara Eliya naar Ella
→ Doen in Sri Lanka | Een village tour door Habarana en Sigiriya
→ Sri Lanka | Op safari in Yala National Park

September – Symi

Symi is zo’n plek waar iedere reiziger en fotograaf van droomt om eens te bezoeken. Het kleine Griekse eiland staat bekend om de gekleurde huisjes, smalle steegjes, gezellige haven, vele tavernes en om de idyllische strandjes. Begin oktober ontdekte ik dit eiland op uitnodiging en wat is het schilderachtig mooi! Je vindt dit eiland op nog geen uur varen vanaf Rhodos, voor de zuidwest kust van Turkije. Het meeste leven speelt zich af rond de hoofdstad Symi-stad. Ik heb hier uren door de mooie en authentieke wijken geslenterd, genoten van het Griekse eten, met de lokale bus naar het zuiden van het eiland gereisd en met een taxi-boot enkele idyllische baaitjes bezocht. Ik verbleef in het gezellige Nireus hotel aan de waterkant met een prachtig uitzicht op de baai, de haven en de gekleurde huisjes op de heuvels rondom. Op Symi is – in tegenstelling tot veel andere Griekse plekken – (nog) geen massa-toerisme. Het is er echt schilderachtig mooi en dus echt de moeite waard om eens een weekje tot rust te komen en te genieten.

Verschenen blog:

→ Symi Griekenland | Kleurrijke huisjes, een pittoreske haven en idyllische strandjes

Symi, Griekenland

Welke bestemmingen heb jij in 2018 allemaal bezocht? En wat was jouw favoriet?

Meer reisinspiratie

14 comments

1. Ik hou van jaaroverzichten, deze vormt daar geen uitzondering op. Een mooi jaar om op terug te kijken en hopelijk wordt 2019 net zo reislustig. Happy Travels.

1. Het blijft inderdaad leuk om te zien wat nou populair is. Voor komend jaar veel plannen, maar nog weinig concreet 🙂 komt hopelijk snel verandering in.

2. Wat heb je veel mooie dingen gezien dit jaar. Wij waren ook in Lapland, maar dan aan het eind van de zomer. Wat een geweldige bestemming. Lijkt me heel mooi om die eens in de sneeuw te zien.

3. Wat een mooi reisjaar! Lapland lijkt me zo ontzettend mooi, maar Sri Lanka staat ook op de wishlist. Ik hoor en lees daar steeds vaker goede verhalen over.

4. De rondreis in Sri Lanka vond ik erg inspirerend! Wat een prachtland, met een interessant aanbod van natuur en cultuur. Van Symi had ik nog nooit gehoord – altijd leuk als je zoiets ontdekt tijdens een blogbezoekje :)!

5. Gaaf zeg! Sri Lanka vond ik ook erg gaaf. Dit jaar voor het eerst naar Scandinavie geweest en dat is erg goed bevallen. Lapland staat nu ook op de wensenlijst en zo te zien terecht!

6. Lekker reisjaar heb je gehad! Ik was dit jaar ook in Sri Lanka. Inderdaad een prachtige bestemming maar ik vond het qua natuur wat tegenvallen. Ik vond het vrij plat (op the Hill Country na) en aardig vervuild! Verder heerlijk gehad. Lapland staat ook heel hoog op mijn lijst!

7. Wat een mooie trips heb je dit jaar gemaakt! Gaaf allemaal hoor! En heel divers. Leuk! Symi lijkt mij ook mooi, daar had ik al eens naar gekeken.
    Ik was dit jaar op Ibiza, in Jordanië, op Bali en op heel veel Spaanse bestemmingen (met de kinderen).