Sri Lanka | Op safari in Yala National Park

Yala, Sri Lanka

Niet iedereen weet dat je in Sri Lanka op safari kunt gaan en heel gemakkelijk wild kan spotten. Eén van de meest populaire plekken om dat te doen is in Yala National Park. En ook wij gaan hier op safari. Op zoek naar wild en in het bijzonder het Sri Lankaanse luipaard. Het werd een fantastische ervaring. Eentje om nooit meer te vergeten.

Yala National Park

Yala National Park bevindt zich in het zuidoosten van Sri Lanka en beslaat ruim 130.000 hectare land. Je vindt er kleine bossen, graslanden, lage struikgewassen, rotsformaties, moerassen en lagunes. Een deel van het park is open voor het publiek.

In het park leven 44 soorten zoogdieren, waaronder de olifant, lippenbeer, jakhals, krokodil, varanen en last but not least: luipaarden. Yala staat bekend om haar grote populatie luipaarden. Nergens ter wereld heb je meer kans op het spotten van een luipaard dan hier. Ook de vogelliefhebber kan zijn hart hier op, want er leven 215 verschillende soorten vogels in het park.

Wild spotten op jeepsafari

In de middag gaan we op jeepsafari. Nieuwsgierig en ook wel enigszins gespannen klimmen we achterin de open jeep. Onze gids Dinesh vergezelt ons achterin de jeep. Het is onze tweede safari in Sri Lanka, maar deze vinden we toch iets spannender, aangezien we misschien wel oog in oog komen te staan met een luipaard.

We hebben gehoord dat het in Yala ontzettend druk kan zijn. Als we bij de entree aankomen zien we maar enkele jeeps staan. We rijden over smalle, rode zandweggetjes met aan weerszijden laag struikgewas. Tijdens de zoektocht naar wilde dieren, vertelt onze gids over het park en de dieren. Wij zijn nieuwsgierig naar onze kansen om een luipaard te zien. Hij vertelt ons eerlijk dat er vlak voor onze komst een groep drie dagen lang – tevergeefs – heeft gezocht naar het luipaard. Ai, hopelijk hebben wij meer geluk. Luipaarden blijken meestal onder het lage struikgewas te liggen, in de bomen of in de zon op de rotsen. Ergens hoop ik de vlekken van een luipaard te zien onder de struiken naast ons. Tegelijkertijd vind ik het ook wat spannend, aangezien we met twee jonge kinderen in de jeep zitten, die roerloos moeten blijven zitten als we wat spotten. Best een uitdaging.

Yala, Sri LankaDe lippenbeer

Al vrij snel zien we drie stilstaande auto’s voor ons. Hier moet iets te zien zijn. En inderdaad, iets verderop loopt een lippenbeer (sloth bear). Deze beer heeft een zwarte vacht, een lichte neus, bijzondere lippen (vandaar de naam) en enorm lange klauwen. De lippenbeer is extreem zeldzaam en komt in Sri Lanka alleen nog voor in het beschermde Yala. Er leven er nog 500 in het wild en worden een stuk minder vaak gespot dan bijvoorbeeld het luipaard. We hebben dus veel geluk dat we er eentje zien (weliswaar van een afstandje). Een goed begin van onze safari!

Yala, Sri Lanka
Krokodillen, zwijnen, vogels, herten, apen en waterbuffels

Tijdens onze hobbelige tocht komen we verder krokodillen, verschillende soorten vogels, herten, een zwijn en apen tegen. In een van de vele waterpoelen zien we een groepje waterbuffels baden. Het is een prachtig gezicht zo met de laagstaande zon op de beesten. Net als wij genieten de kinderen van de rit in de jeep en de dieren om ons heen.

Het luipaard

In Sri Lanka leven nog ongeveer 700 tot 1000 luipaarden. Veel daarvan wonen in Yala National Park, maar ook in andere, bewoonde delen van het land komen ze voor. Na ongeveer anderhalf uur horen we van de ranger van een passerende jeep dat er een luipaard is gesignaleerd. We houden ons vast, het gas gaat erop en we racen naar deze plek. Verderop zien we een hele groep jeeps bij elkaar staan, dus daar moet het zijn. En inderdaad, in een van de bomen langs de weg ligt een luipaard op een tak. De vlekken van zijn vacht zijn uiteindelijk goed zichtbaar met het blote oog, al is het in het begin even zoeken door de enorme hoeveelheid takken er omheen. Met mijn telelens lukt het om een paar foto’s te maken van de kat en dan is de volgende jeep aan de beurt. Op de weg terug rijden we er nog een keertje langs en ligt hij er nog steeds. Wat een geluk hebben we gehad.

Yala, Sri LankaOlifanten

Net als we denken dat we alles wel hebben gehad en we aan de terugweg beginnen, zien we langs de kant van de weg een kudde olifanten staan. Er zijn ook een aantal kleintjes bij. We fluisteren de kinderen toe dat ze stil moeten zitten en even niet hardop moeten praten. Ze luisteren direct, want ze merken aan alles dat het een spannende situatie is.

De olifanten merken ons al gauw op en houden ons ook goed in de gaten. Om verder te kunnen rijden, moeten we ze passeren, maar dat gaat niet zomaar. Met flapperende oren maken ze ons duidelijk dat we niet te dichtbij moeten komen. Toch rijden we langzaam door en achter de jeep zie ik een aantal olifanten versneld op ons afkomen. Er wordt zelfs getoeterd door de olifanten. Het is best indrukwekkend. Ik roep ‘GO’ naar de chauffeur, maar die is blijkbaar niet onder de indruk van de imposante en dreigende olifanten. In een langzaam tempo rijdt hij weg en stopt hij vervolgens. De gids laat weten dat het geen enkele zin heeft om hard weg te rijden. Sterker nog, je moet – zoals dat vaker geldt bij dieren – niet vluchten, maar rustig blijven staan. De olifanten zijn bovendien ook sneller dan wij. Uiteindelijk keren ze vlak achter onze auto om en ik slaak een zucht van opluchting. Het levert wel een aantal mooie foto’s en video’s op. In een van de video’s zie ik bij thuiskomst pas dat onze jongste dochter van 2 jaar uitbundig naar de olifanten zwaait…

Het was een ontzettend bijzondere en ook wel spannende safari. We hebben genoten van de prachtige landschappen, de gave jeeprit en de wilde dieren!

Hoe regel je een safari?

Het is niet mogelijk om met je eigen auto het park in te gaan. Je zal dus altijd mee moeten gaan met een georganiseerde jeepsafari. De meeste safari’s vertrekken vanuit het stadje Tissamaharama, dat net buiten het nationaal park ligt. Hier regel je gemakkelijk een jeepsafari. De jeeps gaan twee keer per dag: ‘s ochtends vroeg en in de namiddag. Een halve dagsafari duurt ongeveer drie uur en vrijwel altijd gaat er naast de chauffeur nog een ranger mee in de auto. Hij of zij kan je alles vertellen over de flora en fauna in het park en uiteraard helpt hij bij het spotten van de dieren.

Kosten van een safari in Yala zijn $40 per jeep. Daar komt de entree van het park van LKR 3688 (€19,80, prijspeil juli 2018) per volwassene en LKR 1038 (€5,76) per kind nog bij.

Wanneer bezoek je Yala?

In principe kun je Yala het hele jaar bezoeken, maar de beste tijd is tussen februari en juli. Het is dan relatief droog en door de lage waterstanden zijn de dieren vaak beter te zien. Vanaf september tot december regent het er vaker en dan is het lastiger om bijvoorbeeld het luipaard te spotten.

In het hoogseizoen schijnt het ontzettend druk te zijn in het park en is het er bijna filerijden. Wij hebben daar niks van gemerkt tijdens onze safari in juni (off season). Sterker nog, we hebben grote stukken geen andere jeep gezien.

Overnachten in Yala

De meeste mensen die Yala bezoeken, overnachten in het nabijgelegen stadje Tissamaharama, net buiten het park. Hier vind je de meeste accommodaties, variërend van basic tot luxe. Ben je op zoek naar meer avontuur, dan is een overnachting in het park misschien meer iets voor jou. Wij verbleven in een luxe lodgetent midden in het nationaal park. Een fantastische belevenis.

Net buiten het park worden wij opgehaald door de ranger van ons tentenkamp, Dinesh. We praten wat en ik vraag hem of er wel eens wild in de buurt van onze accommodatie is gesignaleerd. Hij gniffelt wat. Na een rit over een hobbelige en onverharde weg, komen we na 30 minuten aan bij de campsite. Hier overnacht je in één van de zeven luxe en ruime safaritenten. De Sri Lankaanse lunch van lokale producten staat klaar in een prachtige van hout gebouwde open tent. Na de lunch maken we onze gamedrive in het park. Als we rond 18u weer aankomen bij het kamp, worden we naar een rotsplateau geleid, waar een romantisch zitje voor ons is klaargezet. In de schemering en tussen de fonkelende fakkels, genieten we hier van een kopje thee, wat zoetigheden en fruit. Heel bijzonder. Bij het diner later op de avond worden de lekkerste Sri Lankaanse gerechten op tafel gezet. We worden hier echt in de watten gelegd. Het is ook mogelijk om buiten onder de sterrenhemel te eten, maar voor onze kinderen blijkt dat na deze dag vol indrukken net iets te spannend te zijn.

We slapen in een luxe tent met normale bedden, een badkamer en elektriciteit. Ziet het er niet fantastisch uit? We krijgen het verzoek om ‘s nachts niet meer uit de tent te komen, in verband met de wilde dieren die dan mogelijk op het park zijn. Het is onze eerste nacht in het wild, dus bij ieder geluid zitten we rechtop in bed. ‘s Morgens worden we nog eenmaal verwend met een ontbijt, bestaande uit wederom warme Sri Lankaanse gerechten. Voor de kinderen hebben ze pannenkoekjes gemaakt. Na het ontbijt brengt Dinesh ons terug naar onze chauffeur, die ons buiten het park staat op te wachten. Als ik uit de jeep stap, laat Dinesh mij nog een zeer recente video van het tentenkamp zien. Op het filmpje ligt een luipaard onder de struiken naast een tent. Onze tent.

Nieuwsgierig geworden?

De accommodatie biedt een volpension aan, dus alle maaltijden zijn inbegrepen bij een verblijf hier. Wij boekten deze activiteit en accommodatie bij Local Hero Travel, een organisatie die inspringt op de groeiende behoefte van reizigers om lokaal te reizen. Zij helpen je graag bij het organiseren van je reis, waarbij je net even van de gebaande paden gaat en in contact komt met de lokale bevolking.

Ben je nieuwsgierig geworden naar een overnachting in één van de zeven luxe lodgetenten? Geef hier je wensen door voor een reis door Sri Lanka en je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend reisadvies op maat. Zo maak je van jouw reis een authentieke en unieke belevenis!

Heb jij wel eens een safari gemaakt? Wat was het mooiste dier dat je hebt gespot?

Meer reisinspiratie

5 comments

1. Mooie foto’s! Gaaf dat het gelukt is om het luipaard te zien.

Ik heb Yala overgeslagen toen ik in Sri Lanka was. Ik was bang dat het veel te druk zou zijn.

2. Wat hebben jullie op een heerlijke plek overnacht! Het ziet er echt schitterend uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik qua wildlife de andere parken in Sri Lanka net wat indrukwekkender vond, maar de natuur is Yala is wel ontzettend mooi!! En die olifanten, wat zijn ze leuk he!

3. Wauw wat gaaf! En wat spannend! Ik lees vaak dat Yala erg druk en toeristisch is. Ik ben aan het plannen voor maart 2020, ik ben er op tijd bij, ik weet het :), en ik had Yala niet opgenomen in de route daarom. Toen ik dit aan het lezen was, en dan ook vooral de mogelijkheid om in het park te slapen, begon ik toch weer te twijfelen. Het ziet er wel super gaaf uit! Totdat ik las dat er een luipaard naast jullie tent gelegen heeft. Ik weet niet of ik nog durf…