Sri Lanka | een prachtige en veelzijdige route van drie weken

Deze zomer heb ik met man en kinderen een fantastische rondreis door Sri Lanka gemaakt. Wat hebben we veel gezien en gedaan. Nog iedere dag denk ik terug aan deze bijzondere bestemming en de ervaringen die we hebben opgedaan. Sri Lanka heeft mijn verwachtingen die ik er van tevoren van had ruimschoots overtroffen. Sterker nog, het is absoluut één van de mooiste landen waar ik ooit ben geweest. Je vindt er prachtige landschappen: jungle, heuvels vol met theeplantages, rijstvelden, bergen, een safarilandschap (met wilde dieren!) en een mooie kustlijn. Met zijn grote hoeveelheid aan tempels, ruïnes en kerken kan je er als cultuurliefhebber ook genieten. Daarnaast heeft Sri Lanka veel stranden, waar je de reis uitstekend kunt afsluiten. Het is mij enorm opgevallen hoe vriendelijk en gastvrij de bevolking er is en dat maakt het reizen er nog fijner. De diversiteit aan natuur, cultuur, ontspanning en avontuur, gecombineerd met de vriendelijke bevolking en het lekkere eten maakt Sri Lanka de perfecte bestemming voor een rondreis. Ook met kinderen.

In deze blog vind je een prachtige route van drie weken door veelzijdig Sri Lanka.

Route Sri Lanka drie weken

Dag 1 | Aankomst Colombo – Negombo

Op vrijdagmiddag vertrekken wij met Emirates vanaf Schiphol. De kinderen vermaken zich uitstekend in het vliegtuig, vooral door het ruime aanbod aan films en spelletjes op het entertainmentsysteem. Ruim 13 uur later komen wij op zaterdagmorgen aan op de luchthaven van Colombo. Hier wacht onze chauffeur van de gehele reis ons op. Hij brengt ons in een half uurtje naar ons hotel aan het strand in Negombo. De komende dagen blijven we in Negombo om wat te acclimatiseren en te ontspannen aan het zwembad.

Reisafstand: 14 kilometer (ongeveer 35 minuten rijden)
Overnachting: comfortabel hotel met zwembad aan het strand

Dag 2 & 3 Negombo

We genieten van het zwembad van ons hotel, het heerlijke eten en de gastvrijheid van het personeel deze dagen. Gelukkig hebben de kinderen geen last van een jet-lag (wij overigens ook niet). Op de derde dag hebben we een aantal activiteiten op het programma. We starten de dag met een gave boottocht over de kanalen en door de lagune van Negombo. Onze vrolijke gids vertelt ons over de historie en het nut van de kanalen. Negombo is een echte vissersstad. Het merendeel leeft er van de visserij. In alle vroegte gaan de gekleurde zeilboten de zee op om vis te vangen. Deze worden vervolgens verkocht op een van de vele vismarkten die Negombo rijk is. Als wij er zijn, zijn alle markten helaas gesloten. Aan het einde van onze reis gaan we alsnog.

In de middag stappen we met het gezin en een gids op de fiets. Zo ontdekken we een aantal bijzondere plekjes van Negombo. We fietsen langs de kanalen die we vanmorgen vanaf het water hebben bewonderd. Onderweg stoppen we bij een aantal tempels en kerken en lopen we over een groenten- en fruitmarkt. Onze wederom energieke gids laat ons hier een aantal heerlijke producten proeven en zien. We sluiten de fietstocht af met een bezoekje aan een plaatselijk café waar we enkele typische Sri Lankese lekkernijen eten en drinken.

Dag 4 | Negombo – Habarana

Vandaag vertrekken we vroeg vanuit Negombo naar Habarana. Deze plaats is een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan de Gouden Driehoek en enkele nationale parken. Het is een prachtige rit, waarbij het landschap aanzienlijk verandert. We zijn in de jungle. Onderweg stoppen we bij de Dambulla Caves, een aantal bijzondere grottempels. Tijdens de rit zien we de eerste wilde olifanten in de verte! In de middag komen we aan bij onze fantastische accommodatie voor de komende nachten: een comfortabele en ruime boomhut, waar de apen op het dak en voor de ramen zitten. De kinderen vermaken zich aan het zwembad.

Reisafstand: 150 kilometer (ongeveer 4 uur rijden)
Overnachting: een comfortabele, ruime boomhut op een terrein met zwembad

Dag 5 | Polonnaruwa & Minneriya National Park

Wederom vroeg in de ochtend – vooral vanwege de enorme hitte – bezoeken we Polonnaruwa, een van de oudste koningssteden van Sri Lanka. Al fietsend zien we hier veel tempels, stoepa’s, grote boeddhabeelden en ruïnes. Het is een indrukwekkende en heilige plek voor de inwoners van Sri Lanka.

In de middag worden we opgehaald door onze lokale gids, die ons in zijn gave jeep meeneemt naar Minneriya National Park. De kinderen hebben hier enorm naar uitgekeken, want de kans op het zien van wilde olifanten is hier groot. Tijdens de 3-uur durende safari zien we ruim 150 olifanten op verschillende plekken in het park. Het is een prachtig gezicht om er zoveel tegelijk te zien. Ook zien we onderweg nog een aantal bijzondere vogels, vossen, een krokodil, waterbuffels en apen.

Dag 6 | Village jeeptour Habarana & Sigiriya

Ook vandaag neemt onze gids van gisteren ons mee op sleeptouw in zijn jeep. We maken een village tour door Habarana en Sigiriya. Dit keer met het dak eraf, aangezien we geen olifanten verwachten. Hij neemt ons mee het platteland op. We rijden langs velden vol met uien, rijst, tomaten, aubergines en maken vaak een praatje met een aantal boeren. De dorpelingen vinden onze jonge kinderen ontzettend interessant en zij hen. Het levert een paar bijzondere en authentieke ontmoetingen op. Ook komen we langs scholen, kleine winkeltjes, verscholen tempels en dat allemaal zonder 1 andere toerist tegen te komen. Warner vertelt ons ondertussen van alles over het dagelijks leven in Sri Lanka. De jeeptour eindigt met een heerlijke lunch bestaande uit rijst & curry bij een lokale familie. We hebben een goede indruk gekregen van hoe de lokale bevolking in Sri Lanka leeft.

→ De village tour door Habarana en Sigiriya boekten wij via Local Hero Travel

→ Hier lees je meer over mijn ervaringen van de village tour

sri lanka village tour

Ondanks dat we na de jeeptour vol zijn van alle indrukken, besluit ik toch nog om de Sigiriya in de middag te beklimmen. Mijn man en kinderen gaan niet mee, aangezien dit geen geschikte klim is voor kinderen van 4 en 2 jaar. Binnen een half uur sta ik boven op de top van de Leeuwenrots. Vanaf hier heb je een verbluffend panorama-uitzicht op de omgeving. En de apen genieten gewoon mee 🙂

Dag 7 t/m 9 | Habarana – Nilaveli

Na alle activiteiten van de afgelopen dagen, is het weer even tijd voor wat meer rust en ontspanning. We vertrekken naar de oostkust om een paar dagen aan het strand te relaxen. Onze accommodatie blijkt prachtig te zijn. In een jungle-achtige sfeer genieten we hier een aantal dagen in alle luxe van het zwembad, het goede eten, de cocktails, de stranden en de zee. In juni is de zee hier namelijk wel bezwembaar (in tegenstelling tot de zee in het zuiden en westen).

Reisafstand: 110 kilometer (ongeveer 3 uur rijden)
Overnachting: een luxe strandhuis op een prachtig 5-sterrenresort

Benieuwd welke stranden er geschikt zijn voor kinderen in Sri Lanka? Hier vind je een aantal kindvriendelijke stranden.

Dag 10 | Nilaveli – Kandy

We verlaten de oostkust van Sri Lanka en gaan het binnenland weer in. De reis eindigt vandaag in Kandy, waar we een homestay hebben. De stad zelf laten we vanwege tijdgebrek en andere prioriteiten links liggen. We genieten van ons verblijf bij een vriendelijke Sri Lankese familie.

Reisafstand: 200 kilometer (ongeveer 5.30 uur rijden)
Overnachting: comfortabele homestay (bij een lokale familie thuis)

Dag 11 | Kandy – Bandarawela

Vandaag staat een van de hoogtepunten van onze reis op het programma: de treinreis van Nanu Oya naar Ella. Vanuit Kandy rijden we in ruim 4 uur naar Nuwara Eliya. Onderweg stoppen we een aantal keer om te genieten van het heuvelachtige gebied vol theeplantages.

Om 12.45u stappen we in de blauwe trein, die ons via een werkelijk waar prachtige rit naar Ella brengt. De gehele reis hang ik uit de trein om alles goed te kunnen zien en op de camera vast te leggen. Eindeloze theeplantages, rijstvelden, dorpjes, bossen en mensen trekken aan ons voorbij. Ik geniet intens van de geuren en het uitzicht. Wat een unieke belevenis. Een blog over deze mooie treinreis volgt!
Onze chauffeur wacht ons op bij het treinstation in Ella en brengt ons naar onze accommodatie in Bandarawela voor de komende dagen.

Reisafstand: 151 kilometer (ongeveer 3 uur rijden, 3 uur trein en 45 minuten rijden)
Overnachting: mooi, kleinschalig guesthouse met uitzicht over de vallei met rijstvelden

Dag 12 | Little Adam’s Peak

We hadden vandaag een rustdag ingepland, maar de omgeving is te mooi en we zijn nieuwsgierig. Om 9 uur ‘s morgens staan we dan toch alweer aan de voet van de Little Adams Peak. In tegenstelling tot zijn broer de Adams Peak is deze berg ook te beklimmen door kinderen. Onze zoon van 4 jaar klimt hartstikke stoer naar boven. Onze dochter van 2 geniet vanuit de rugdrager. De weg naar de top is best even pittig, maar duurt niet zo lang. Vanaf boven hebben we een panorama-uitzicht op de theeplantages, omringende bergen en enkele dorpjes.

Op de terugweg besluit ik om nog naar een uitzichtspunt op de Nine Arches Bridge te lopen. Ik wet dat er zo een trein aankomt. Gelukkig weet onze chauffeur waar het smalle paadje loopt, want in mijn eentje had ik dit verlaten en lastig bewandelbare pad nooit kunnen vinden. Na nog geen vijf minuten komt de trein aanrijden. Het levert een aantal prachtige foto’s op. Tip: ga niet op de bonnefooi, want er zijn maar een paar treinen per dag!

Dag 13 | Theeplantages Nuwara Eliya

Ook vandaag starten we de dag weer vroeg. Onze chauffeur brengt ons naar de nabijgelegen plaats Bandarawela, vanwaar we verder gaan per tuktuk. De kinderen hadden zich enorm verheugd op een ritje in dit voertuig. Ze genieten dan ook volop van het gehobbel over de niet geasfalteerde wegen langs de theeplantages. Onderweg stoppen we om de theepluksters in actie te zien. Het is zwaar werk en ik verbaas me over de steile hellingen waarop ze werken. Vanaf een van de meest bekende theeplantages Lipton’s Seat genieten we dit keer eens niet van het uitzicht. Het is helemaal dichtgetrokken. Gelukkig hebben we onderweg naar de top al voldoende gezien van de omgeving. We sluiten de ochtend af met een interessante rondleiding door een theefabriek.

Dag 14 | Bandarawela – Yala

Vandaag gaan we vanuit Ella naar Yala National Park, het meest populaire park van Sri Lanka. Yala heeft de grootste luipaarddichtheid ter wereld en dat is ook de reden dat we dit park uitkiezen voor een safari. Vlak voor de ingang van het park, stappen we over in een jeep die ons naar de accommodatie in het park brengt. We slapen in een luxe safaritent, met toilet en badkamer. Een bijzondere ervaring. Zeker als we horen dat er drie weken voor ons bezoek een luipaard op de campsite heeft rondgelopen. In de namiddag maken we een gamedrive van drie uur. We hebben ontzettend veel geluk, want we zien onder andere een lippenbeer (zeer zeldzaam), meerdere olifanten en ook nog eens een luipaard! Blij als we zijn sluiten we de dag af met een sundowner op de rotsen bij onze lodge en een heerlijk typisch Sri Lankees diner.

Reisafstand: 130 kilometer (ongeveer 3.30 uur rijden)
Overnachting: luxe safaritent midden in het nationaal park

Dag 15 & 16 | Yala – Kalametiya

Na de spannende safaritocht is het weer tijd voor wat ontspanning. We overnachten in een mooi en kleinschalig boutique hotel aan de zuidkust. We genieten er van het zwembad, de rust, de zon en het lekkere eten.

Reisafstand: 100 kilometer (ongeveer 3 uur rijden)
Overnachting: kleinschalig boutique hotel met zwembad aan het strand

Dag 17 t/m 20 | Kalametiya – Negombo

Op dag 17 staat er een lange reis op de planning: we gaan naar hetzelfde hotel in Negombo als waar we onze reis zijn gestart. We vertrekken daarom vroeg en komen pas laat in de middag aan. De dagen in Negombo staan in het teken van ontspanning: zwemmen, lekker eten, souvenirs kopen, slenteren door Negombo en een bezoek aan de vismarkt.

Reisafstand: 250 kilometer (ongeveer 7 uur rijden)
Overnachting: comfortabel hotel met zwembad aan het strand

Dag 21 | Colombo – Amsterdam

Aan al het moois komt een einde en zo ook aan onze prachtige reis. Na drie weken rondgereisd te hebben door Sri Lanka, vertrekken we vandaag weer naar Nederland. Met veel mooie herinneringen op zak!

In drie weken tijd hebben we een ontzettend goede impressie gekregen van de veelzijdigheid van Sri Lanka.

Nieuwsgierig geworden?

Onze onvergetelijke rondreis door Sri Lanka boekten wij bij Local Hero Travel, een organisatie die inspringt op de groeiende behoefte van reizigers om lokaal te reizen. Zij helpen je graag bij het organiseren van je reis, waarbij je net even van de gebaande paden gaat en in contact komt met de lokale bevolking. Want deze ontmoetingen leveren vaak de mooiste herinneringen op. De local hero van Sri Lanka – Viraj – heeft op basis van onze wensen een prachtige en veelzijdige reis voor ons samengesteld. Op deze manier zijn wij op plekjes gekomen die we anders nooit hadden ontdekt, hebben we in verschillende mooie accommodaties geslapen en zijn we veilig rondgereden door onze privé-chauffeur. Ook benieuwd wat hij voor jou kan betekenen? De local hero kan je helpen met het samenstellen van de ideale reisroute, het vinden van bij jou passende accommodaties en/of het toevoegen van een aantal hele bijzondere activiteiten.

→ Geef hier je wensen voor een reis door Sri Lanka door en je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend reisadvies op maat. Zo maak je van jouw reis een authentieke en unieke belevenis!

→ Meer weten over lokaal en duurzaam reizen? Eerder schreef ik er een blog over: Reizen als een local doe je zo!

Heb jij al eens rondgereisd in Sri Lanka? Heb jij ook zo’n mooie route afgelegd?

Meer reisinspiratie

22 comments

1. Ja, het was inderdaad een prachtige reis!! Vietnam lijkt me ook mooi, maar ben er nog niet geweest. Met kinderen vond ik Sri Lanka wel enorm geschikt.

1. Leuk om te horen Ann! Heb je plannen om naar Sri Lanka te gaan? De komende tijd verschijnen er iig nog veel meer blogs 🙂

1. Het was een enorm indrukwekkende en mooie reis idd. En met jonge kids vond ik het ideaal om met auto en chauffeur te reizen. Ik zou er niet graag zelf willen rijden en het OV brengt je ook niet altijd overal waar je wil zijn 🙂

1. Wauw die headerfoto is prachtig. Sri Lanka lijkt mij echt een prachtig land. Zou sowieso met de trein een stuk afleggen. Zie die populaire treinreis vaak voorbij komen 🙂

1. Dankjewel Diana! Het is inderdaad een prachtig en veelzijdig land. Met de trein krijg je een goede indruk van de schoonheid van het land. Het deel dat wij hebben afgelegd was echt fantastisch!

2. Wat een mooie route! Heb ook naar Sri Lanka gekeken voor dit jaar, maar het is uiteindelijk toch Marokko geworden. Oktober bleek toch niet de meest ideale maand te zijn voor Sri Lanka. Mooie foto’s heb je gemaakt. Die treinreis lijkt mij ook zo gaaf!

1. Ook leuk, Marokko! Daar ben ik dan nog niet geweest. De landen zijn wel enorm verschillend, dus ik raad je Sri Lanka zeker aan. Het najaar is in Sri Lanka wel hoogseizoen. Het is afhankelijk van welke plekken je wil bezoeken of een maand ideaal is. Het klimaat in het oosten en westen is echt anders (qua regen).

1. Ja, het was zeker gaaf! Sterker nog, het is een van de mooiste bestemmingen waar ik ooit ben geweest. Ik zou er maar eens over nadenken om hem op je wishlist te plaatsen 😉

3. Wat een waanzinnig mooie en afwisselende reis hebben jullie gemaakt. Die treinreis lijkt me ook prachtig en ik wil graag nog een keer met de kinderen op safari en zo te zien kan dat prima in Sri Lanka…

1. Dat was het inderdaad. Een hele afwisselende mooie route, die heel erg in de smaak viel bij onze kinderen. De safari was ook erg leuk en geschikt voor jonge kids. Echt een aanrader.

4. Super leuk te lezen hoe jullie de reis hebben beleefd! Ik ga in januari en verheug me er enorm op, zeker ook door je aansprekende verslagen!
    Groete, Ria

1. Wat leuk om te horen Ria! Ik kan me voorstellen dat je je verheugt op de reis. Het is er zo mooi. Er komen nog veel nieuwe reisverslagen aan de komende tijd 🙂