5 foto’s die ik liever niet had gemaakt op reis

Als gepassioneerd reiziger en hobbyfotograaf schiet ik heel wat mooie plaatjes op reis. Deze deel ik dan vervolgens graag met jullie via mijn blogs en instagram. Maar reizen is natuurlijk niet altijd alleen maar fantastisch. En dat laat ik zien aan de hand van een aantal foto’s die je liever niet maakt op reis. Geen mooie foto’s dus dit keer.

Een gesmolten schoenzool

Tijdens mijn reis door Guatemala stond de beklimming van een nog actieve vulkaan op de planning. Na een stevige wandeling omhoog kwam ik terecht in een gebied vol met zwart vulkanisch gesteente. Op verschillende plekken stroomt hier nog steeds lava naar beneden. Een indrukwekkend proces om te bekijken, maar niet geheel zonder gevaar. Hoe dichter je bij de lava komt, des te warmer het gesteente onder je voeten is. Heel logisch op zich. Onze gids nam ons mee naar een van de lavastromen en gaf aan dat je op gepaste afstand moest blijven. Dat deed ik braaf, totdat ik merkte dat het wat heet onder mijn voeten begon te worden (letterlijk). Ik heb direct een stapje terug gedaan. Het warme gesteente onder mijn voet heeft in een fractie van een seconde een deel van mijn voetzool doen smelten. Gelukkig waren mijn zolen vrij dik, waardoor erger is voorkomen. De schoenen kon ik na deze trip weggooien overigens.

In het oog van een orkaan

Deze foto’s maakte ik tijdens een rondreis door Cuba, waar we te maken kregen met een orkaan. We zaten op dat moment al een paar dagen in Cienfuegos en besloten naar Varadero te gaan, een plek waar de hotels er in ieder geval steviger uitzagen. Een dag voordat de orkaan over Cuba zou trekken, reden we in stormachtig weer zo snel mogelijk van Cienfuegos naar Varadero. De lucht was zwart, de regen kwam met bakken uit de hemel en er waren al gigantische rukwinden waardoor onze auto maar net op de weg bleef. Het werd een spannende rit en er waren momenten dat ik dacht dat we niet op de weg zouden blijven. Onderweg kwamen we niemand tegen en dat maakte het nog onheilspellender. Na een paar uur kwamen we aan op het schiereiland Varadero, maar opgelucht waren we zeker niet. Vrijwel alle hotels bleken vol te zitten en zo belandden we in een achterafkamertje in een heel hoog en leeg hotel. Die nacht was er één die ik niet snel zal vergeten. Met de kaarsjes aan en onze vluchttas aan de deurklink hebben we de hele nacht rechtop in bed gezeten. Wachtend tot de storm zou gaan liggen. Je kunt je voorstellen dat ik voortaan extra alert ben op het reizen naar een land tijdens het orkaanseizoen.

Onverwachts in het ziekenhuis

Nog een foto die ik liever niet had gemaakt: een foto van mij – zwanger – in een smoezelig streekziekenhuis in Italië. Bij 26 weken zwangerschap gingen mijn man en ik naar Toscane voor onze babymoon. Tijdens mijn zwangerschap had ik continu last van harde buiken (licht gevoelige samentrekkingen van de buik), alleen werd dat op een zonnige dag in Italië wel heel frequent. We besloten het zekere voor het onzekere te nemen en ik belde mijn verloskundige in Nederland. Zij adviseerde mij direct naar het ziekenhuis te gaan voor nader onderzoek. En zo belandde ik een half uur later in een smoezelig streekziekenhuis ergens in Italië. En ja, leg dan maar eens in het Italiaans uit wat harde buiken zijn. Toen ik rustig aangaf dat ik last had van ‘pance dure’ – dat zei mijn Google Translate – werd ik direct in een rolstoel gezet en kwamen er verschillende zorgverleners aangerend. Iedereen dacht dat ik weeën had en ging bevallen. Ik niet, want deze samentrekkingen hoorde bij mijn zwangerschap. En hoe vaak ik ook aangaf dat ik niet in een rolstoel wilde en prima zelf kon lopen, het was tevergeefs. Ik wilde alleen even een medische check, om een aantal andere zaken uit te sluiten. Uiteindelijk werd ik een uur aan de monitor gelegd en werden er wat onderzoekjes gedaan. Het bleek allemaal mee te vallen en ik mocht snel weer terug naar ons vakantieadresje.

Extreme hitte

Ik houd van een zonnetje en kan op zich ook goed tegen hitte, maar de temperatuur in Death Valley was echt vreselijk. Tijdens onze roadtrip door de USA bezochten we ook Death Valley, een van de droogste en heetste plekken in de Verenigde Staten. Van tevoren wist ik natuurlijk wel dat het er erg heet kon worden en daarom hadden wij ook braaf alle tips opgevolgd. Met de auto zijn we in alle vroegte vertrokken, met veel water en voldoende koelvloeistof. Toen we er rond het middaguur aankwamen en uit de auto stapten, ging ik bijna van mijn padje. Het was er 49 graden Celsius en onbewolkt. Zelfs het in de schaduw gelegen zwembad bood geen enkele verkoeling. De rest van de middag hebben we maar binnen aan de bar met airco doorgebracht (ook geen straf uiteindelijk 🙂 ). Bovenstaande foto waarop het 45 graden Celsius is maakte ik ‘s morgens om 7 uur.

Regen tijdens één van de hoogtepunten van je reis

Als je in Indonesië bent op het eiland Java, dan kan je natuurlijk niet om de Borobudur heen: een boeddhistische tempel en een van de hoogtepunten van Java. Uitgerekend op de ochtend dat ik deze tempel wilde bezoeken, regende het. En niet zo’n klein beetje ook. Het kwam met bakken uit de hemel en helaas was dit geen hevig, kortdurende tropische bui zoals je ze vaak hebt in Azië. Van veraf was er door de regen en grijze lucht dus vrijwel niets te zien van het complex. Pas veel later klaarde het wat op en heb ik nog een paar betere foto’s kunnen maken, maar het was best een tegenvaller op dat moment.

Heb jij op reis wel eens een foto gemaakt die je liever niet had willen maken?

Meer reisinspiratie

4 comments

1. Misschien had je de momenten liever niet meegemaakt, maar gelukkig heb je wel de foto’s genomen want het zijn toch vaak die momenten die we vergeten vast te leggen. Soms krijg je daar naderhand spijt van 😛

2. Ja, ook in het ziekenhuis (maar dan in Azië) en vooral heel veel regenfoto’s op doorgaans heerlijke bestemmingen in Zuid-Europa, maar ook in Azië inderdaad. Vooral in Nepal (lang geleden) vond ik het zonde. Bij de Borobudur zou ik er inderdaad ook van balen!
    Ook van Cuba kan ik me jullie angst voorstellen. Ik had dat vorige maand op Bali, maar dan met de aardbevingen bij Lombok. Ook ik had na de 1 keer mijn vluchttasje klaar staan en heb inderdaad een keer ‘s ochtends vroeg met bril op en slaapkleren aan snel naar beneden moeten gaan.

3. Wat een leuk stukje. Nou eigenlijk niet zo leuk, de gebeurtenissen. Gelukkig dat het allemaal voorbij is. Wel super stoere verhalen. Leuk voor je kleinkinderen 🤣